Liever plankgas dan 1 op 17?

Liever plankgas dan 1 op 17

Besparen op het verbruik van benzine of andere autobrandstofsoorten: het is niet de hobby van de sportieve rijder, maar wel heilzaam voor uw portemonnee. Met weinig moeite zijn al resultaten te boeken. En nog meer met enige investering – maar daarover zo dadelijk nog. 
 
U hoort er vrijwel niets meer over – het nieuwe rijden, dat de ANWB een paar jaar geleden introduceerde. Maar werkt nog steeds: Rustig optrekken, niet ver doortrekken in de versnellingen, cruise-controle waar het kan en in een zo hoog mogelijke versnelling rijden. En actueler: Honderddertig op de snelweg – het mag weer, maar het hoeft niet. En doe het vooral niet als u wilt besparen. 
 
Niet langs de snelweg tanken, maar een voordelig pomp uitzoeken, is uiteraard een goede mogelijkheid tot besparing. Zolang u niet al te ver om gaat rijden teneinde dat voordeel binnen te halen. Heel even nadenken welke routes u gaat volgen – soms is het simpel. 
 
Er zijn tevens opvallende uitkomsten uit wetenschappelijk onderzoek naar brandstofbesparing. Uit een afstudeeronderzoek van de Technische Universiteit van Eindhoven blijkt dat automobilisten tot 12% (gemiddeld 6%) brandstof kunnen besparen door sneller te schakelen. Een dynamische beweging, waarbij u niet het gevoel schijnt te hebben een slome automobilist te worden.  
 

Voor wie er wat geld voor over heeft, dat zich terugverdient en bovendien beter is voor het milieu, zijn resultaten van een studie van de Universiteit van München interessant. Het gebruik van banden met een lage rolweerstand, de zogenaamde groene banden, verdient zich sneller terug dan bijvoorbeeld een automatisch start-stopsysteem of hybride-aandrijving. Een start-stopsysteem levert overigens een zelfde brandstofbesparing op, maar dit systeem is belangrijk duurder. Hoe dan ook: Stop in elk geval met ‘planken’, ook al rijdt u in een lease-bak. En maak er een sport van de 1:17 te halen. 

Besparen

anwbautobrandstoffenbenzinebesparenbrandstofbrandstofbesparinghonderdertignieuwe rijdenonderzoeksnelweguitkomstverbruikwetenschappelijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *